Thursday, August 5, 2010

DCE 3603

DCE 3603 (PLP)

1. Dengan menggunakan penemuan Cervero (1995), sila bincangkan program Pendidikan Profesional Lanjutan yang terdapat di USA.

Jawapan;

Terdapat lima karektor dalam system PPL di USA

i) Tujuan – up-to-date

Mengekalkan profesionalisma terhadap pengetahuan yang baru, berdasarkan kepada keperluan professional;

a) Membantu prof. mengenalpasti etika yg perlu diamalkan dlm pekerjaan. Cth; bidang industri tenaga nukliar, prof. perlu pertimbang kesan2 yg menimpa masyarakat terhadap kemungkinan bencana yg timbul akibat nukliar.

b) Membantu prof. mengenal pasti dan menghubung (deal) masalah2 yg memerlukan kerjasama dgn prof. yg lain utk penyelesaian. Cth; AIDS, memerlukan pihak doctor berhubung dgn kepakaran lain, spt guru, pekerja social dan ulamak

c) Menyelesaikan masalah prof. semasa menjalankan tugas yg memerlukan pengetahuan tambahan. Cth; jurutera perlu belajar ilmu pengurusan

ii) Kaedah – didaktik

Kuliah yg dilakukan dalam kumpulan kecil prof. dlm jangkamasa terhad, dengan menggunakan alat bantuan mengajar – sidang video – kaedah dua hala

iii) Jenis institusi penganjur dalam PPL – pluralisma

Terdapat berbagai corak dan jenis organisasi yg menganjur PPL.

Kebanyakannya, pembelajaran dianjur oleh 3 jenis institusi;

a) Universiti

b) Workplace – Hospital, agensi kerajaan dan firma perniagaan

c) Persatuan professional – Persatuan akitek

iv) Bagaimana institusi penganjur disusun (organized) dalam sistem PPL – tidak tersusun

Masing2 badan penganjur PPL merancang dan menawarkan program tanpa mengambil kira bidang penganjur professional yang lain

Tidak semua perancangan dapat menentukan institusi manakah yg sepatutnya menawar jenis2 program yg sama

v) Hubungkait diantara PL dengan pedidikan pre-service – tidak ada kaitan

Hanya terdapat sebilangan penganjur program yg ada hubungkait dengan institusi pengajian tinggi

Cth; General Motor Institut ditubuhkan oleh General Motor Cooperation

2. Konsep profesion sangat penting bagi masyarakat di Malaysia. Bincangkan

Jawapan;

Terdapat lima asas kepentingan profesion bagi masyarakat di Malaysia – menentu kesejahteraan rakyat

i) Pendidikan

guru, pensyarah dan ulamak

ii) Keselamatan

Polis dan tentera

iii) Kesihatan

Doktor, nursing

iv) Ekonomi/pembangunan

Akauntan, akitek, jurutera, juruukur

v) Keadilan

Hakim dan peguam

3. Apakah konsep lain berkaitan dengan professional selain yang terdapat dalam literature?

Jawapan;

i) Ganti nama pekerjaan

Apakah profesion anda (apakah pekerjaan anda)?

ii) Pekerjaan sepenuh masa

Pemain bola sepak, pemandu kereta lumba (ahli sukan) dan penyanyi

iii) Pekerja yang melaksanakan tugas dengan cekap, jujur dan beretika

Pemandu yang disayangi oleh majikan

Pembantu rumah yang jujur kerana Allah

4. Terdapat tiga pendekatan profesion dalam literature. Bincangkan

Jawapan:

i) Statik - dikotomi/pembahagian

ii) Proses - segmen

iii) Sosio-ekonomi - pengiktirafan dan penetapan

5. Terangkan tiga model berkaitan dengan amalan profesion yang anda ketahui

Jawapan:

i) Technical Rationality – pendidikan tinggi

ii) Knowing- in action - amalan di tempat kerja – artistry – 3 keadaan

iii) Reflection – in action - skimata

6. Mengikut Abraham Flexner (1914) melalui artikel nya yang bertajuk. “Is Social Work a Profesion”, terdapat enam ciri yang menentukan sesuatu pekerjaan sebagai professional. Bincangkan ciri-ciri tersebut.

Jawapan;

i) Melibatkan operasi intlektual (pendidikan tinggi)

ii) Mempunyai ilmu yang khusus, berasal daripada sains

iii) Melibatkan matlamat/hasil yang jelas dan praktikal

iv) Ilmu tersebut boleh dipindah kepada orang lain (Communicable technique)

v) Ahli professional cenderong kepada pertubuhan/berpersatuan sendiri

vi) Berasaskan kerja-kerja sosial (altruistic)

7. Terangkan tiga daripada penganjur program PPL yang terdapat di Malaysia

Jawapan;

i) Universiti/pusat pengajian tinggi –UPM, USM, UKM

ii) Kerajaan – INTAN, ILKAP, IKIM

iii) Persatuan professional - Persatuan Arkitek Malaysia

Persatuan/Lembaga Jurukur Tanah Malaysia

Persatuan Perubatan Malaysia


DCE 2401

DCE 2401

1. Bagaimanakah untuk membuktikan bahawa seorang penyelia telah menjalankan tugasnya dengan berkesan? (Bincangkan peranan penyelia dalam organisasi @ Bagaimana utk memastikan seorang penyelia berfungsi dengan baik dalam menjalankan tugas)

Jawapan;

1. Seseorang penyelia perlu memahami fungsi sebagai penyelia;

a) Pentadbiran

i) Diri sendiri – Menjadikan diri sebagai penyelia yang proaktif bukannya reaktif

ii) Pekerja – Memperuntukkan ruang untuk meneroka dan meluahkan tekanan, ketegangan dan permasalahan

iii) Organisasi – Merancang dan menggunakan sumber peribadi dan sumber professional secara yang lebih baik

iv) Umum – Memastikan kualiti kerja

b) Pendidikan

i) Memberi ruang secara berterusan kpd pekerja dgn menekankan kandungan dan proses dlm pekerjaan

ii) Membentuk pengetahuan dan kemahiran dalam kerja

iii) Menerima maklumat dan perspektif lain berhubung dengan kerja seseorang pekerja

c) Sokongan

i) Menerima maklumbalas dari segi kandungan dan proses dlm pekerjaan

ii) Memastikan pekerja dilayan dan disahkan sebagai pekerja

iii) Pastikan pekerja tidak dibiarkan bersendirian dlm menghadapi masalah dan cabaran dlm pekerjaan

2. Seseorang penyelia perlu memahami 5 fungsi utama pengurusan iaitu; merancang, menyusun, mengarah, menyelaras dan mengawal

3. Seseorang penyelia perlu mahir tentang kriteria/jenis perancangan iaitu;

i) Misi atau tujuan organisasi

ii) Objektif atau natijah yg diharap untuk dicapai oleh organisasi

iii) Strategi utk mencapai objektif organisasi

iv) Polisi, iaitu satu pernyataan atau persefahaman yg dijadikan panduan organisasi

v) Prosedur, merupakan kaedah atau peraturan pengendalian sesuatu aktiviti organisasi

vi) Program – gabungan matlamat, polisi, prosedur, peraturan dan tugasan, langkah-langkah yang perlu diambil utk pencapaian organisai

vii) Belanjawan – satu pernyataan tentang hasil yang diharapkan dlm bentuk numerical spt wang, jam kerja, unit produk dll.

4. Seseorang penyelia perlu mengetahui langkah-langkah dalam perancangan, saperti;

i) Mengenalpasti peluang-peluang

ii) Membentuk objektif

iii) Membentuk premis

iv) Membentuk tindakan;

a) Menentukan tindakan alternative

b) Menilai tindakan alternative

c) Memilih tindakan

v) Membentuk perancangan sokongan

vi) Membentuk belanjawan

5. Perlu melakukan Delegasi Tugas – komponen yang perlu diambil perhatian;

i) Membahagi tugas kpd kakitangan bawahan

ii) Membenarkan autoriti untuk tindakan yg perlu semasa menjalankan tugas

iii) Mendifinasikan batasan autoriti

iv) Memastikan keseragaman arahan/perintah

v) Membentuk satu obligasi/tanggungjawab/akauntabiliti utk melaksana tugas

2. “Penambahbaikan komunikasi dalam organisasi”. Bincangkan

Jawapan;

1. Memahami proses komunikasi – sender, message, chanel, receiver dan feedback

2. Memahami halangan komunikasi – perception, stereotyping, halo effect, projection, self-serving bias dll

3. Memahami saluran komunikasi – menegak, melintang, kebawah, keatas dan tahap yang sama

4. Memahami proses menjalankan mesyuarat – Fungsi tugas dan fungsi penyenggaraan, Orientasi kumpulan dan Kepimpinan yang dikongsi

5. Menguasai pengucapan awam – teknik-teknik

3. Bagaimanakah cara yang perlu diambil oleh seorang penyelia untuk meningkatkan motivasi pekerja dalam organisasi?

Jawapan;

Seseorang penyelia perlu mengetahui tentang motivasi pekerja, dimana iannya terdiri daripada;

1. Membina Matlamat bagi pekerja dengan cara;

a) Membimbing – memimpin melalui teladan, mewujudkan wawasan dan perjuangan

b) Memahami keperluan dan kemampuan pekerja – hargai kekuatan dan pencapaian, kenalpasti peluang utk pemajuan diri, beri peluang utk laksana tugas

2. Membentuk persekitaran kerja

a) Pendidikan – latihan, berbincang dan membaca, seminar, bengkel dll

b) Pastikan idea pekerja didengar- bentuk persekitaran dimana idea yg diterima melalui latihan perlu dihargai dan dikongsi bersama

c) Pastikan idea pekerja diikuti dengan tindakan- hargai dan cuba laksana idea pekerja, apabila mereka merasa dirinya dihargai, maka produktiviti akan meningkat

3. Membina azam kearah kecemerlangan berasaskan sifat/nilai;

a) Sidiq

b) Amanah

c) Tabligh

d) Fatanah

4. Pembangunan diri;

a) Lakukan kerja yang terbaik

b) Berfikiran positif – akan meningkatkan semangat dan dorongan utk kejayaam

c) Analisis SWOT – kekuatan, kelemahan dan potensi

4. Bincangkan 4 teori berkaitan penyeliaan.

Jawapan;

1. Teori Fungsi -asas- kecekapan maksima datang dari pengkhususan pegawai, susunan kakitangan mengikut hiraki autoriti

2. Teori Membuat Keputusan –asas- kewibawaan organisasi bergantung kepada mutu keputusan, struktur dan fungsi organisasi ditentukan oleh kedudukan

3. Teori X -asas- manusia malas bekerja, memerlukan kawalan dan arahan

4. Teori Y – asas- manusia bukan malas bekerja, memerlukan bimbingan