Thursday, August 5, 2010

DCE 3603

DCE 3603 (PLP)

1. Dengan menggunakan penemuan Cervero (1995), sila bincangkan program Pendidikan Profesional Lanjutan yang terdapat di USA.

Jawapan;

Terdapat lima karektor dalam system PPL di USA

i) Tujuan – up-to-date

Mengekalkan profesionalisma terhadap pengetahuan yang baru, berdasarkan kepada keperluan professional;

a) Membantu prof. mengenalpasti etika yg perlu diamalkan dlm pekerjaan. Cth; bidang industri tenaga nukliar, prof. perlu pertimbang kesan2 yg menimpa masyarakat terhadap kemungkinan bencana yg timbul akibat nukliar.

b) Membantu prof. mengenal pasti dan menghubung (deal) masalah2 yg memerlukan kerjasama dgn prof. yg lain utk penyelesaian. Cth; AIDS, memerlukan pihak doctor berhubung dgn kepakaran lain, spt guru, pekerja social dan ulamak

c) Menyelesaikan masalah prof. semasa menjalankan tugas yg memerlukan pengetahuan tambahan. Cth; jurutera perlu belajar ilmu pengurusan

ii) Kaedah – didaktik

Kuliah yg dilakukan dalam kumpulan kecil prof. dlm jangkamasa terhad, dengan menggunakan alat bantuan mengajar – sidang video – kaedah dua hala

iii) Jenis institusi penganjur dalam PPL – pluralisma

Terdapat berbagai corak dan jenis organisasi yg menganjur PPL.

Kebanyakannya, pembelajaran dianjur oleh 3 jenis institusi;

a) Universiti

b) Workplace – Hospital, agensi kerajaan dan firma perniagaan

c) Persatuan professional – Persatuan akitek

iv) Bagaimana institusi penganjur disusun (organized) dalam sistem PPL – tidak tersusun

Masing2 badan penganjur PPL merancang dan menawarkan program tanpa mengambil kira bidang penganjur professional yang lain

Tidak semua perancangan dapat menentukan institusi manakah yg sepatutnya menawar jenis2 program yg sama

v) Hubungkait diantara PL dengan pedidikan pre-service – tidak ada kaitan

Hanya terdapat sebilangan penganjur program yg ada hubungkait dengan institusi pengajian tinggi

Cth; General Motor Institut ditubuhkan oleh General Motor Cooperation

2. Konsep profesion sangat penting bagi masyarakat di Malaysia. Bincangkan

Jawapan;

Terdapat lima asas kepentingan profesion bagi masyarakat di Malaysia – menentu kesejahteraan rakyat

i) Pendidikan

guru, pensyarah dan ulamak

ii) Keselamatan

Polis dan tentera

iii) Kesihatan

Doktor, nursing

iv) Ekonomi/pembangunan

Akauntan, akitek, jurutera, juruukur

v) Keadilan

Hakim dan peguam

3. Apakah konsep lain berkaitan dengan professional selain yang terdapat dalam literature?

Jawapan;

i) Ganti nama pekerjaan

Apakah profesion anda (apakah pekerjaan anda)?

ii) Pekerjaan sepenuh masa

Pemain bola sepak, pemandu kereta lumba (ahli sukan) dan penyanyi

iii) Pekerja yang melaksanakan tugas dengan cekap, jujur dan beretika

Pemandu yang disayangi oleh majikan

Pembantu rumah yang jujur kerana Allah

4. Terdapat tiga pendekatan profesion dalam literature. Bincangkan

Jawapan:

i) Statik - dikotomi/pembahagian

ii) Proses - segmen

iii) Sosio-ekonomi - pengiktirafan dan penetapan

5. Terangkan tiga model berkaitan dengan amalan profesion yang anda ketahui

Jawapan:

i) Technical Rationality – pendidikan tinggi

ii) Knowing- in action - amalan di tempat kerja – artistry – 3 keadaan

iii) Reflection – in action - skimata

6. Mengikut Abraham Flexner (1914) melalui artikel nya yang bertajuk. “Is Social Work a Profesion”, terdapat enam ciri yang menentukan sesuatu pekerjaan sebagai professional. Bincangkan ciri-ciri tersebut.

Jawapan;

i) Melibatkan operasi intlektual (pendidikan tinggi)

ii) Mempunyai ilmu yang khusus, berasal daripada sains

iii) Melibatkan matlamat/hasil yang jelas dan praktikal

iv) Ilmu tersebut boleh dipindah kepada orang lain (Communicable technique)

v) Ahli professional cenderong kepada pertubuhan/berpersatuan sendiri

vi) Berasaskan kerja-kerja sosial (altruistic)

7. Terangkan tiga daripada penganjur program PPL yang terdapat di Malaysia

Jawapan;

i) Universiti/pusat pengajian tinggi –UPM, USM, UKM

ii) Kerajaan – INTAN, ILKAP, IKIM

iii) Persatuan professional - Persatuan Arkitek Malaysia

Persatuan/Lembaga Jurukur Tanah Malaysia

Persatuan Perubatan Malaysia


No comments:

Post a Comment